چرا فناوری هسته ای ایران تبدیل به چالش بین المللی شد ؟

کتاب چرا فناوری هسته ای ایران تبدیل به یک چالش بین المللی شد؟ نوشتۀ یحیی فوزی است. این کتاب را انتشارات دانش‌بنیان مهر منتشر کرده است.

درباره کتاب چرا فناوری هسته ای ایران تبدیل به یک چالش بین المللی شد؟

فناوری هسته‌ای یکی از فناوری‌های مهم و استراتژیک در جهان امروز است که در حوزه‌های مختلف نظامی و غیرنظامی از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از ابزارهای مهم در جهت توسعه و استفادهٔ بهینه از منابع موجود انرژی در کشورها محسوب می‌شود. فناوری هسته‌ای علاوه بر اینکه مزایای گوناگون اقتصادی، علمی، زیست‌محیطی، پزشکی و… به همراه دارد، می‌تواند در حوزهٔ نظامی و امنیتی برای حفظ و ارتقای موقعیت کشورها و مواجهه با بازدارندگی دشمنان در محیط بین‌المللی مورداستفاده قرار گیرد؛ بنابراین به‌دلیل اهمیت و مزایای این فناوریْ کشورهای دارای این فناوری تلاش گسترده‌ای را برای حفظ انحصار آن و جلوگیری از دستیابی دیگران به آن به کار بسته‌اند و با قوت در حفظ انحصاری کلوپ هسته‌ای برای چند کشور قدرتمند پافشاری می‌کنند. کتاب چرا فناوری هسته ای ایران تبدیل به یک چالش بین المللی شد؟ به چنین موضوعی پرداخته است.

خواندن کتاب چرا فناوری هسته ای ایران تبدیل به یک چالش بین المللی شد؟ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به مسائل سیاسی می‌توانند از مخاطبان این کتاب باشند.

درباره یحیی فوزی

یحیی فوزی در سال ۱۳۳۹ متولد شد. او در سال ۱۳۷۷ دکتری علوم سیاسی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد. یحیی فوزی دارای بیش از ۲ دهه سابقهٔ تدریس در دانشگاه در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد و دکتری است. او از سال ۱۳۹۲ تاکنون در پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی مشغول به کار بوده است.

بخشی از کتاب چرا فناوری هسته ای ایران تبدیل به یک چالش بین المللی شد؟

«پرونده هسته ای تروئیکای اروپایی و شورای حکام آژانس

نخستین دور مذاکرات بین ایران و کشورهای اروپایی و آژانس انرژی اتمی در بیست و نهم مهرماه ۱۳۸۲ در تهران آغاز می‌شود و چند ماه بعد این مذاکرات در بروکسل ادامه می‌یابد. تنها هدف تیم مذاکره‌کننده ممانعت از ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت تاحدامکان بود. براین‌اساس در ۲۹ مهر ۱۳۸۲ برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۰۳، در نشست مشترک وزرای خارجه سه کشور اروپایی و هیئت ایرانی که در تهران، سعدآباد برگزار شد بیانیه‌ای اعلام گردید که به‌موجب آن، ایران برای بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از تأسیسات اتمی خود اعلام همکاری کرد و گازدهی در سانتریفیوژهای نظنز را در راستای راستی‌آزمایی و اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران، به‌صورت داوطلبانه و برای مدت محدود تعلیق کرد انگلیس و فرانسه نیز متعهد شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کنند. در این مذاکرات ریاست هیئت ایرانی را حسن روحانی و کمال خرازی بر عهده داشتند ریاست هیئت اروپایی را هم وزیران خارجه سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان بر عهده داشتند.

اما واقعیت این است که در این موافقت‌نامه تعهدات ایران به‌صورت بسیار شفاف و اجرایی و تعهدات سه کشور اروپایی در قالب موارد کلی و غیراجرایی مورد اشاره قرار می‌گیرد.

علی‌رغم این اقدامات، ایران موضوع هسته‌ای ایران در اجلاس ژوئن ۲۰۰۴ شورای حکام از دستور کار خارج نمی‌شود؛ بلکه دومین قطعنامه شدیداللحن نیز علیه ایران در این اجلاس تصویب می‌شود.»

لینک دانلود کتاب از طاقچه 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *